Get Adobe Flash player

Aktualności

Komunikat Biura Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Infrastruktury dotyczący możliwości wystąpienia zakłóceń urządzeń korzystających z sygnału GPS.

pdf

Z dniem 1 lutego 2018 r., Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wprowadza strefy obowiązkowej łączności (RMZ Radio Communication Mandatory Zone) wokół lotnisk w:

Bydgoszczy (EPBY)

Lublinie (EPLB)

Łodzi(EPLL)

Rzeszowie(EPRZ)

Szczecinie (EPSC)

Szymanach (EPSY)

Zielonej Górze (EPZG)

Nowe strefy RMZ posiadają te same granice pionowe i poziome co strefy CTR oraz TMA i są aktywne poza czasami aktywności odpowiednich stref CTR.

Nowe strefy mają zapewnić załogom statków powietrznych wykonującym procedury przyrządowe do lądowania w przestrzeni niekontrolowanej klasy G informacje o innym ruchu. Dodatkowo, nowoutworzone strefy RMZ mają zapewnić użytkownikom przestrzeni niekontrolowanej informacje o innej (dodatkowej) aktywności przestrzeni kontrolowanej niż ta opublikowana w AIP Polska oraz nałożyć na użytkownika przestrzeni powietrznej jak najmniejsze obostrzenia (zgłoszenie telefoniczne w przypadku braku radia).

"Zgłoszenie telefoniczne zamiaru wykonania lotu bez łączności radiowej w czasie aktywności strefy RMZ (to jest poza godzinami odpowiednich organów TWR opublikowanymi w AIP Polska lub za pomocą depeszy NOTAM) należy dokonać nie wcześniej niż na godzinę przed planowanym lotem w strefie RMZ."

Loty statków powietrznych nie posiadających na wyposażeniu działających urządzeń radiowych są możliwe po telefonicznym zgłoszeniu lotów do odpowiedniego organu FIS na conajmniej godzinę przed planowanym lotem w strefie RMZ poprzez podanie:

  • typu statku powietrznego;
  • planowanej trasy w RMZ (kierunek lotu) lub rejon geograficzny, np. obiekt liniowy, obiekt punktowy lub miejscowość, w pobliżu której będzie wykonywany lot;
  • planowanej wysokości lotu;
  • planowanego czasu wykonania przelotu przez RMZ lub czasu lotów w określonym rejonie;
  • dodatkowych informacji na żądanie organu FIS, np. numer tel. do operatora RPA.

Nowe strefy RMZ, zostały już wprowadzone do aplikacji DroneRadar wraz ze stosownym opisem.

"Uwaga! W RMZ Warszawa loty powyżej 1000 ft AMSL mogą być wykonywane tylko pod warunkiem posiadania stałej dwukierunkowej łączności radiowej z organem FIS właściwego sektora."

Nowy rok 2018, nowe zadania i możliwości w lotnictwie.

Pragniemy zaproponować Państwu szkolenie w cenie promocyjnej, jakiej jeszcze nie było. Szkolenia wykonujemy z pasją, nie zatrudniamy instruktorów, sami nimi jesteśmy. Szkolimy w Aeroklubach i miejscach przyjaznych do wykonywania lotów szkoleniowych. Nie musimy na tym zarabiać, to nasza pasja , dlatego cena za szkolenie jest najniższa w kraju. Jeśli znajdą Państwo tańszą opcję, proszę nam dać znać, na pewno dopasujemy się kwot na rynku.

W programie szkoleniowym dużo praktycznej wiedzy z zakresu prawa lotniczego, budowy i eksploatacji, meteorologii, zasad bezpieczeństwa nie tylko podczas wykonywania lotu powszechnie dostępnymi urządzeniami , ale dopasowujemy procedury do każdego sprzętu z jakim zjawicie się na nasze szkolenie.

Szkolenie prowadzimy na różnym sprzęcie, w zależności od wyboru Wielowirnikowiec lub samolot, do wykonywania lotów BVLOS – poza zasięg wzroku. Możemy przygotować sprzęt do zadań specjalnych wg zamówienia i specyfikacji podanej w zamówieniu. Posiadamy nowatorskie rozwiązania pokładowych urządzeń BSP, w tym sterowanie globalnego zasięgu z podglądem video i parametrów lotu za pomocą GSM. Szkolimy na bieżąco służby mundurowe , dla których posiadamy specjalną ofertę szkoleniową.

Instruktorzy X-Dron to wykwalifikowani specjaliści z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w Siłach Powietrznych. Zajęcia prowadzone są z najwyższą starannością w atmosferze lotniczej , co pozwala na zrozumienie zasad panujących w Polskiej Przestrzeni Powietrznej EPWW FIR. Zajęcia z budowy i eksploatacji urządzeń bezzałogowych pozwalają na późniejszy wybór sprzętu , który może posłużyć do wykonywania zadań związanych z pracą zawodową. Pracujemy z wieloma dystrybutorami Dronów , którzy proponują dobre rabaty po ukończeniu naszego szkolenia. Szkolimy w całym kraju, na zlecenia dla różnych ośrodków i jesteśmy w stanie dopasować się do każdej grupy zorganizowanej na potrzeby szkolenia.

AhP0DPvSgxGvnLISRfKLpqVXTXHzaITgRvmfGF uERAw688 h459 no              DSC00218

DSC00211

DSC 0066 Kopiowanie Custom

Apel do nieodpowiedzialnych operatorów Dronów , bezzałogowców i zdalnie sterowanych modeli latających.

W ostatnim czasie pojawiło się kilka filmów na YB w których ewidentnie widać jak osoby odlatują poza zasięg wzroku by objąć kamerą jak największy obszar zniszczeń, nie zdając sobie sprawy z tego , że takich osób latających innymi statkami powietrznymi w okolicy, może być znacznie więcej i może to doprowadzić do kolizji. Piloci mają łączność lotniczą, łączność wewnętrzną na pokładzie , łączność z odpowiednimi służbami i dzięki temu mogą się wzajemnie ostrzegać, a Ty operatorze nie masz żadnego kontaktu z poruszającymi się w okolicy statkami powietrznymi i jedyną opcją jest zdrowy rozsądek, wykonywanie lotu zgodnie z przepisami i skorzystanie z możliwości zgłoszenia lotu do FIS. Wykonując loty nad terenami w okolicy Rytel , aż do Chojnic, mogliśmy zauważyć takie urządzenia w różnych miejscach, bez widoku na operatora. Moja wysokość na szczęście była znacznie wyższa, ale z niepokojem mogę stwierdzić ,że operatorzy tych urządzeń nawet nie zdawali sobie sprawy , że wisi jeszcze ktoś nad nimi. Operator wykonując takie czynności na monitorze , z dala od siebie, nie jest w stanie zobaczyć, czy nad jego Dronem przelatuje właśnie załogowy statek powietrzny na 200m. Latając nad tym terenem musiałem się mocno rozglądać i dojrzałem aż 2 urządzenia na wysokościach ok 150m do 300m przez cały 1h przelot , które wisiały lub wolno się przemieszczały nad danym terenem w obszar którego właśnie zmierzałem wejść, to niesamowite zagrożenie. Po zapytaniu do FIS Gdańsk czy mają informacje o ruchu, nie potwierdzono mi takiej aktywności a więc, owi pseudo operatorzy nawet nie zgłaszali tego faktu do FIS, bo przecież on tylko na chwilę, tutaj nie daleko, to kompletnie nie odpowiedzialne. Jeśli już musisz wykonać koniecznie te zdjęcia i lecieć gdzieś, gdzie nie będziesz miał 100% widoczności Drona co jest niezgodne z przepisami lub pewności , że znad lasu wyskoczyć może moto paralotniarz , samolot ultralekki, śmigłowiec LPR itp. zgłoś chociaż swoją aktywność do odpowiedniej służby FIS. Przynajmniej zmniejszysz ryzyko zniszczenia swojej zabawki i dasz możliwość innym załogowcom szanse na ominięcie twojego urządzenia.

Operatorze

Stoisz na ziemi , myślisz tyko o swoim urządzeniu, bo ono "potrafi lecieć daleko i robi super filmy w 4K" , "nigdy nie spada", bo "spada tylko cieniasom", "nigdy nie traci zasięgu, a jak straci to wróci do mnie", a "aktywność słoneczna i inne zakłócenia elektromagnetyczne w pobliżu , to ściema potrzebna na szkolenia i egzamin". Robisz przecież na szybko super zdjęcia i wszystko widzisz na monitorze, otóż muszę Ciebie zapewnić , że nie wszystko widzisz i do tego doprowadzasz świadomie do sytuacji , w której pozostali użytkownicy przestrzeni powietrznej czują się niepewnie, wykonując lot muszą dodatkowo szukać dosłownie miejsc w których porusza się pod nimi coś , co może być Dronem i ciężko go wypatrzeć. Ty wylądujesz i pójdziesz do domu , wstawiać swoje zdjęcia do sieci , chwalić się w TV ujęciami , a pozostali muszą dalej wykonywać lot i zastanawiać się nad tym, czy takich pseudo operatorów jest w okolicy więcej i co jeszcze może ich spotkać na drodze przelotu. Zapamiętajcie , że Wy możecie stracić co najwyżej zabawkę którą się bawicie, a pozostali mogą stracić życie lub doznać w najlepszym przypadku poważny uszczerbek na zdrowiu przez brak świadomości i odpowiedzialności operatora.

Latając nad ciekawym z perspektywy filmowania czy przekazu terenem, zapewnij innym informację o Twojej aktywności i dowiedz się , kto jeszcze planuje lub wykonuje aktualnie loty nad tym samym obszarem , kogo możesz się spodziewać i zaplanuj na tą okoliczność wszystkie możliwe opcje zachowania bezpiecznej separacji od innych użytkowników. To operator bezzałogowca ma obowiązek zadbać o jak najwyższy poziom bezpieczeństwa w trakcie wykonywania lotu waszym urządzeniem, oraz zadbać o to by w takich sytuacjach wszyscy dookoła mogli się o Was dowiedzieć, by mogli zostać uprzedzeni o możliwym wykonywaniu lotu przez waszego Drona.O takie zachowanie apelujemy i prosimy o większe zaangażowanie się w rozpoznanie sytuacji lotniczej , zanim zaczniecie w przestrzeni klasy G wykonywać lot. Po telefonie do odpowiedniej słyżby FIS otrzymacie też z pewnością informacje o planowanych i wykonywanych lotach w okolicy na niższych wysokośćiach, co da wam możliwość zwrócenia szczególnej uwagi na konkretne kierunki z których może nadlecieć statek powietrzny i zaplanowania inaczej lotu niż sobie to wyobrażaliście.

Po takich zajściach i każdym innym stanowiącym zagrożenie dla pilota , oraz jego załogi , przepisy będą coraz bardziej zaostrzane, a operatorzy , w szczególności pseudo operatorzy będą tylko w dużej mierze przyczyniać się do zjawiska ograniczania swobody wykonywania lotów Dronami.