Get Adobe Flash player

Aktualności

To już ostatni dzwonek dla tych , którzy chcą zrobić uprawnienia dla NSTSxx

Od 01.01.2024 nie będzie możliwości wykonania szkolenia do NSTS z uwagi na wejście w życie przepisów EASA , które w swoich zapisach mają obecnie scenariusze STS01 i STS02.

Oczywiście są jeszcze PDRA01 , ale tych nie będziemy omawiać w tym artykule.

Do końca roku 2023 można składać oświadczenia o operacji zgodnej ze scenariuszem standardowym (N)STS i przejść szkolenie nawet w nowym roku 2024.

Oświadczenia ważne są na okres 2 lat , zatem można powiedzieć, że ostatnim rzutem na taśmę będzie można przedłużyć sobie wykonywanie lotów zgodnie z powyższymi scenariuszami.

Co się z tym wiąże ?

STSy mają w swoich zapisach między innymi „kulę u nogi” klasę C5 i C6.

Oznacza to , że od 2024 , choć będzie można wykonać szkolenie do STS01 lub 02 , i tak nie będzie można w nich latać dotychczasowymi dronami , które na obecną chwilę nie mają nadanej klasy C.

Dla (N)STS nie ma takich ograniczeń , zatem wykonując szkolenie jeszcze w tym roku 2023, lub składając „oświadczenia o operacji zgodnej ze scenariuszem standardowym (N)STS” do końca roku 2023 , będzie można rozpocząć szkolenie w 2024 roku i do końca 2025 roku nie martwić się , że nasz dron nie posiada odpowiedniej klasy.

Jakie będą późniejsze zmiany ?

Tego nikt nie wie. Zakłada się , że pozostaną tylko STS01 i 02.

Składanie oświadczeń do tych scenariuszy będzie wiązało się z podaniem nr seryjnego drona z odpowiednią klasą C5 lub C6 a co za tym idzie, tylko tym dronem przypisanym do operatora będzie można wykonać daną operację w zakładanym STS01 lub 02.

Kategoria Otwarta

Przypominamy pilotom i operatorom , że wykonywanie lotów w kat. Otwartej wcale nie jest wystarczające dla wielu z Was.

Często otrzymujemy odpowiedzi, że A1, A2, czy A3 zupełnie im wystarcza po czym , dowiadują się te osoby, że latają sobie swobodnie między ludźmi , w miastach, nad domami , nad ulicami , w parkach i co gorsza na imprezach masowych lub indywidualnych popełniając wykroczenie.

Zdawaliście egzaminy w kat. Otwartej do A1/A3 , a niektórzy ubiegali się o A2 i należy wspomnieć o dużych ograniczeniach z których wynika, że latać w tej kategorii można na "odludziu" o niskim poziomie ryzyka z dala od osób , sprzętu i urządzeń nie należących do pilota.

Korzyści ze szkolenia u nas !

Zapraszamy na nasze szklenia, dowiecie się wszystkiego , co powinniście wiedzieć , aby swobodnie poruszać się po Polskiej Przestrzeni Powietrznej EPWW FIR.

Dodatkowo kończąc u nas kurs otrzymujecie pierwszeństwo w otrzymywaniu zleceń na filmowanie lub zadania z udziałem waszych dronów , które są kierowane do naszego ośrodka w ramach zapytań.

Kolejną rzeczą jest informowanie za zgodą naszych kursantów o ważnych zmianach w prawie przez system platformy szkoleniowej w której zaliczane było szkolenie Online.

Dzięki temu kursanci są informowani o ważnych zmianach , takie jak między innymi ta informacja , oraz są na bieżąco z wykonywaniem lotów.

Kursant po ukończeniu szkolenia może nieodpłatnie wznowić szkolenie sprawdzające z egzaminem włączenie , aby sprawdzić się w nowej rzeczywistości przepisów i przerobić pytania egzaminacyjne.

Od 28.09.2023 aplikacja DroneRadar została wyłączona i prawdopodobnie nie wróci do łask na cele PAŻP. W związku z tym PAŻP zareagował i wystawił na stronie https://checkin.pansa.pl/ odpowiednik powyższej aplikacji.

Serwis przez www działa nawet nieco lepiej niż poprzednia wersja aplikacji , jest jednak serwisem dostępnym przez www , a więc się nie instaluje oraz na każdym urządzeniu z którego chcemy mieć dostęp musimy się zarejestrować, przynajmniej tak jest na początku – zobaczymy co będzie dalej.

Dodatkowo przypominamy , że od 01.01.2023 zaczynają działać STS01 i 02 oraz wykonywanie lotów sprzętem o odpowiedniej klasie C0-C6, którą nadają producenci na swoje urządzenia.

W związku z powyższym przypominamy , że do końca roku 2023 możemy składać oświadczenia o operacji wg NSTS co daje nam ważność wykonywania operacji do końca 2025 roku z uwagi na dwuletnią ważność NSTS.

Mamy zatem troszkę czasu , aby przyjrzeć się dalszemu rozwojowi nadawania klas na drony i tym samy wykonywania lotów urządzeniami BSP nie mającymi przedmiotowych klas.

Przypominamy , że z dniem 21.12.2021 ruszyła rejestracja operatotów i pilotów posiadających drony powyżej 250gr na stronie https://drony.ulc.gov.pl/login

Operatorem jest osoba fizyczna , lub podmiot gospodarczy , który użytkuje drony.

Pilotem jest osoba wykonująca loty dronem.

Łączność operatora drona z kontrolerem ruchu lotniczego na lotnisku

Zgodnie z Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1079/2012 z dnia 16 listopada 2012 r. ustanawiającym wymogi dotyczące separacji międzykanałowej w łączności głosowej dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz.U.UE.L.2012.320.14 z późn. zm.), pozwolenia radiowe mogą być wydawane jedynie dla radiostacji lotniczych VHF, posiadających funkcję separacji międzykanałowej 8,33 kHz.

I. Informacje ogólne

Pozwolenie radiowe wydawane jest po rozpatrzeniu wniosku złożonego do Prezesa UKE.

Pozwolenie wywawane jest na okres nieprzekraczający 10 lat.

Informacja o wydanym pozwoleniu radiowym jest przekazywana również do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

II. Składanie wniosków

Wniosek (z oryginalnym podpisem wnioskodawcy), wraz z odpowiednimi załącznikami,  składać pocztą lub bezpośrednio do siedziby UKE w Warszawie.

Dane głównej siedziby UKE znajdują się na stronie: http://uke.gov.pl/kontakt/.

Może być również przesłany wniosek podpisany profilem zaufanym:

  • na platformie ePUAP (obywatel.gov.pl) - po zalogowaniu w Panelu użytkownika, wybrać ścieżkę: Pismo ogólne do urzędu, dołączyć formularz wniosku i wymagane dokumenty jako załączniki do pisma,
  • na platformie PUE -  po zalogowaniu, wybrać ścieżkę: Konsument (lub Biznes) - Zobacz wszystkie usługi - Wniosek ogólny - Wypełnij formularz.

Formularze wniosków znajdują się u dołu strony.

III. Załączniki do wniosków

  • deklarację zgodności urządzenia z zasadniczymi wymaganiami (oznaczenie CE, informacja) - powinna być dołączona do dokumentacji urządzenia, a najprościej uzyskać kopię ze strony producenta, np. wpisując do wyszukiwarki typ urzadzenia i hasło "declaration of conformity",
  • kopia świadectwa ogólnego operatora radiotelefonisty (dotyczy wnioskodawcy – osoby fizycznej),
  • oświadczenie wnioskodawcy o obsłudze urządzeń, których dotyczy pozwolenie, przez osoby posiadające świadectwo ogólne operatora radiotelefonisty (dotyczy wnioskodawcy - osoby prawnej),
  • potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej,
  • w przypadku gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika, do wniosku należy załączyć pełnomocnictwo, lub odpis pełnomocnictwa, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym - (poświadczenie winno zawierać datę i miejsce jego sporządzenia), pełnomocnictwo może być przedłożone do akt wyłącznie jako: oryginał, urzędowo poświadczony odpis przez notariusza (konsula) lub odpis uwierzytelniony przez występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym, a także doradcą podatkowym,
  • potwierdzenie wniesienia opłaty od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury - 17,00 zł.

IV. Opłata skarbowa

Za wydanie pozwolenia radiowego - 82 zł.
Za wydanie duplikatu pozwolenia - 24 zł.
Za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17 zł.

Opłatę skarbową wpłaca wnioskodawca lub pełnomocnik na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy Dzielnicy Wola: 54 1030 1508 0000 0005 5003 6045.

Dokument potwierdzający uiszczenie opłaty skarbowej (oryginał lub potwierdzona kopia, bądź elektronicznie wygenerowane potwierdzenie dokonania przelewu) dołączyć do wniosku o pozwolenie radiowe.

Nie dokonywać jednej opłaty zbiorowo za kilka wniosków. Każda wpłata musi dotyczyć tylko jednego wniosku.

Nie ma możliwości dokonania wpłaty w Urzędzie.

V. Dodatkowe informacje

Zgodnie z przepisami, pozwolenie radiowe wydajemy w terminie do 6 tygodni od dnia złożenia wniosku.

Pozwolenie wysyłamy pocztą, listem poleconym, za potwierdzeniem odbioru, pod adres wskazany we wniosku.

Przesyłkę z pozwoleniem, awizowaną dwukrotnie, która nie zostanie odebrana przez adresata, uważa się za doręczoną. Można wtedy (po wpływie zwrotnego poświadczenia odbioru do Urzędu) wystąpić z wnioskiem o wydanie duplikatu pozwolenia.

Pozwolenie może być zmienione, na przykład w przypadku zmiany adresu. Wydajemy wtedy bezpłatnie decyzję zmieniającą.

Kopię przesyłana jest do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pytania, na które nie znaleźliście odpowiedzi na naszej stronie, można kierować pod adres

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pliki do pobrania

Informacja pozyskana ze strony : https://bip.uke.gov.pl